Ik zie je nog rijden, in 2017, achterkant van het stadhuis. Aan de voorzijde stonden meer dan honderdduizend mensen, aan de achterzijde bijna niemand. Je hebt eigenlijk al veel mooie momenten met Feyenoord meegemaakt. Besef je wel eens hoe jaloers velen op jou moeten zijn?
Ja dat besef ik maar al te goed, elke rit weer. Mijn collega’s zullen ongetwijfeld jaloers zijn, maar Feyenoord wil absoluut niet dat er elke week een andere chauffeur rijdt. Dit heeft ook met vertrouwen te maken en een soort zwijgplicht die je hebt. Een spelersbus is hetzelfde als een kleedkamer, wat daar gebeurt en besproken wordt, blijft intern. Ik denk dat elke club daarom ook een vaste chauffeur heeft en bij Feyenoord mag ik dat zijn. Ik pas mijn hele leven er op aan en ben elke wedstrijd beschikbaar. Ik ga met mijn gezin op vakantie in de voorbereiding als er geen officiële wedstrijden zijn.
Anekdotes. Jij hebt vast leuke anekdotes meegemaakt met die voetballers. Sommigen zitten vol voetbalhumor. Kun je een paar leuke gebeurtenissen met ons delen?
Nou om eerlijk te zeggen gebeuren er niet veel spannende of hilarische dingen bij ons in de bus. Ja toen in Marseille toen we werden bekogeld riep John de Wolf dat iedereen moest bukken, en was ik de enige die recht overeind bleef zitten haha. En tijdens de terugkomst na de eerste overwinning in achttien jaar in Amsterdam, zaten er twintig man voorin de bus geloof ik. Voor de rest is het tegenwoordig rustig in de bus. Vermoedelijk heeft ook dat met professionaliteit te maken. De TV staat vaak aan met voetbal, er wordt gekaart of ze zitten zelf een film te kijken of een boek te lezen.
Welk criterium wordt aangehouden als het om Europese wedstrijden gaat? Je reed bijvoorbeeld wel met een lege bus 1166 km naar Marseille en terug en ook naar veel andere steden. Hechten de spelers zo aan hun vertrouwde bus en chauffeur?
Marseille was dus tot nu toe de enige keer dat spelersbus werd ingezet bij een Europese uitwedstrijd. Het verzoek kwam toen wel inderdaad vanuit de spelersgroep. En het is wel zo ja, dat spelers maar de staf veel waarde hechten aan hun bus en vaste chauffeur.
Hoeveel kilometer leg je eigenlijk per seizoen af met deze spelersgroep?
Ik denk zo rond de 4500 km alles bij elkaar dus dat valt wel mee.
Rijd je doordeweeks ook met deze touringcar? Voor feesten en partijen?
Ja klopt, als Feyenoord 1 de bus niet claimt, is die beschikbaar voor derden. Bijvoorbeeld voor bruiloften, uitvaarten, bedrijfsuitjes, bedrijfsfeestjes of verjaardagen. Vaak gebeurt dit als een verrassing.
Hoe vaak wordt de bus gemiddeld genomen gehuurd door derden?
Dat varieert heel sterk. Soms twee keer in de week en dan weer een paar weken niet.
Kun je ons vertellen wat er zo specifiek aan deze touringcar is?
De bus is uiteindelijk vijftien meter lang geworden omdat de keuken achterin moest. In die keuken zorg ik elke uitwedstrijd dat er 32 maaltijden klaar zijn voordat iedereen de bus in komt. Die maaltijden worden bereid door de koks van 1908. Ik zorg dat ze gekoeld blijven en zet ze in de tachtigste minuut van de wedstrijd in de oven. Recovery maaltijden heet dat tegenwoordig. Er zijn maar 37 luxe zitplaatsen in de bus. Allemaal businessclass met veel beenruimte. Mededoor de lengte van de bus is er dus veel comfort.
Louis van Gaal zei ooit dat hij de bus van de KNVB in feite had ‘ontworpen’. Is Arne Slot of Gio ooit betrokken geweest bij de keuze van bepaalde details?
Nee, de bus rijdt sinds januari 2019 en toen was Gio nog onze trainer.
De spelersbus van PSV reed op Woudestein ooit de achterkant van onze Mercedes Viano aan diggelen en reed gewoon door onder het mom, zo bleek later nadat de politie langs was geweest wegens doorrijden na een ongeval, dat zij haast hadden. Schade achtduizend euro. Heb jij ooit schade gereden met de spelers en staf aan boord?
Alleen in Marseille toen we bekogeld werden.
Hoe is de indeling tijdens een reis. Zit de teammanager voorin ‘naast’ jou en de trainers op de eerste rij daarachter? En de rest van het team, worden er net als bij een schoolreis vooraf al stoelen geclaimd?
Onze teammanager Frank Boer zit alleen maar naast mij als we bij het stadion aankomen voor de wedstrijd. Het is niet zo’n comfortabele zitplaats vandaar. De trainer zit altijd rechtsachter mij en de eerste assistent linksachter mij. De rest van de staf zit daarachter en dan de spelers. Vrijwel iedereen heeft een vaste plek.
Ik hoor Arne Slot wel eens zeggen dat ze onderweg beelden tergkijken of live een wedstrijd bekijken. Welke voorzieningen op dat gebied zijn er in de bus aanwezig? Live tv kijken gaat dan via internet?
Er hangen vier TV schermen en de trainer bepaalt welke zender erop komt. Er is uiteraard internet aanwezig in de bus.
Hoe jong is deze touringcar eigenlijk? En na hoeveel jaar wordt er een nieuwe ingezet?
Ik rijd er mee sinds januari 2019, Dus normaal gesproken wordt het wel een keer tijd voor een nieuwe, maar daar ga ik niet over en heb er ook nog niets over gehoord. Men is nog steeds tevreden over de bus.
Ik zie de spelers jou voor een wedstrijd, tijdens het uitstappen, ook altijd een boks of high five geven. Je wordt wel overal bij betrokken, Voel je je ook staflid, in die zin dat je onderdeel uitmaakt van het team. Arne Slot vertelde me ooit dat hij jou wel zo ziet.
Ik ben niet dagelijks op de club maar voel me wel een klein onderdeel van de staf. Mooi dat Arne Slot dat ook zo ziet. Ik doe gewoon m’n ding en dat is zorgen dat iedereen veilig en snel mogelijk op de plaats komt. Waar ik verder kan helpen of meedenken doe ik dat, dat vind ik alleen maar leuk! Al jaren ben ik trots dat ik op deze manier bij de club betrokken ben. Het leuke is ook om met zoveel mensen te maken te hebben en te werken. De materiaalmannen, de dames van 1908, de mensen van de beveiliging etc. etc. Ik hoop dit werk nog in lengte van jaren te mogen doen!
Dit interview is integraal overgenomen uit Perspectief magazine van Vereniging Aandeelhouders Stadion Feijenoord N.V. – 32e jaargang / nummer 2 / juli 2024
Meer info? Neem contact op!